Nog even wachten?

De laatste fase van het jaar is nu toch echt aangebroken. Nog vijf weken en dan hebben we vakantie. Vijf drukke weken. Mijn eigen agenda loopt vol, te vol eigenlijk, en daarmee ook mijn hoofd. De hele dag hoor ik om mij heen hoeveel weken ‘het nog maar zijn’ en wat er nog allemaal moet gebeuren; evaluatiegesprekken, analyses van Cito, zorgen voor een goede overdracht, de laatste oudergesprekken, planning voor volgend schooljaar, een studiemiddag etc. Het to-do lijstje wordt steeds langer. Ondertussen vergeten we bijna dat met het einde van het schooljaar, we ook in de laatste fase van de groepsvorming aangekomen zijn. De adjourning. Oh nee! Ook dát nog hoor ik je denken. Maar misschien kan ik je de komende weken helpen om ook deze fase te doorstaan.

De adjourning is eigenlijk het afscheid. Je kijkt samen met de groep terug op wat er geleerd is; Welke doelen hadden we gesteld? Wat was onze stip op de horizon? En… hebben  we die gehaald? Wat voor een leuke momenten hebben we gehad? Welke momenten zouden we het liefst vergeten. En…welke vergeten we zéker nooit!

Vorige week sprak ik een ouder van een kind in groep 8. Ineens na het kamp was het besef gekomen dat de laatste weken met zijn klasgenoten nu aangebroken waren. Nog een paar weken, dan vakantie en alles zou anders worden. De groep werkt aan de musical en dat zorgt ervoor dat het allemaal wat vrijer wordt op de middagen. Toch blijven de leerkrachten de samen opgestelde regels hanteren. We hebben toch niet voor niks halverwege het jaar met het fichesysteem gewerkt? Dat gaan we nu niet loslaten. Eigenlijk hoeft dat ook niet, want de meeste regels zijn inmiddels ingesleten en hangt er een positieve sfeer in de groep. Fijn!

Door die positieve sfeer, kan de groep ook beter terugblikken op de mooie momenten. Een passende activiteit hierbij is ‘het vriendschapsweb’.

Wat je nodig hebt is een flinke bol wol, voor elk kind een elastiekje en een paperclip. De kinderen doen het elastiekje met de paperclip eraan om hun pols. Een kind krijgt de bol wol en zorgt dat de draad door de paperclip gaat. En beantwoordt de vraag wat volgens hem of haar het leukste moment was. Vervolgens gooit het kind de bol naar een ander kind. De draad wordt door de paperclip gehaald en de vraag beantwoord. Zo gaat de bol de klas door. Aan het einde zou je het web los kunnen maken en op het prikbord kunnen hangen. Vervolgens maken de kinderen een kaartje met het antwoord op de vraag. deze worden bij web gehangen. Zo ontstaat een muur met prachtige momenten van het afgelopen schooljaar. Maak er een foto van en deel deze met de kinderen. Zo hebben ze een mooie herinnering aan het afgelopen schooljaar.